TOMMY STØCKEL: SIMULATION & DECORATION

Et hul i en stor gittervæg fungerer som indgangsportal til udstillingen. Gittervæggen ser på afstand solidt konstrueret ud, men ved nærmere eftersyn ses hvordan de mørke træstænger i virkeligheden består af et så skrøbliget materiale som papir, der immiterer mørkt træ. Denne arkitektoniske skulptur er et eksperiment i falske materialer og dekorativ udstillingsarkitektur, som er et overordnet tema for udstillingen.
Gennem matematiske udregninger har man siden renaissancen kunnet skabe fascinerende simulacra af tre dimensionelle værker ved hjælp af de samme teknikker som man finder i flere af værkerne på udstillingen. Støckel har i materialerne pap, papir og skum skabt en verden af skulpturer og collager, som man bogstaveligt talt træder ind i og bliver del af.
Materialerne er nøje valgt ud fra deres egenskaber til at efterligne værdifulde og holdbare materialer som sten, metal eller træ. De simulerende materialer og de kitschede mønstre giver også udstillingen et indblik i sociale strukturer og kulturelle forskelligheder, hermed hvordan man kan have forskellig opfattelse af dekoration og plagiat. Støckel henter blandt andet sin inspiration fra de overflødige elementer, der i nogle sammenhænge er tegn på prestige og rigdom til trods for deres forlorne virkelighed. Eksempelvis i Las Vegas hvor en sfinx i bemalet flamingo foran indgangen til et pyramideformet casino ligner en 4000 år gammel statue udhugget i sten - eller hvordan et badeværelse fremstår i dyre materialer som marmor og guld, men blot er skabt af plastik og selvklæbende folier fra byggemarkedet.
I en serie collager har Støckel arbejdet videre med fascinationen for falske overflader, som dem man kender fra trompe l’oeil malerier og 3D computerverdener, og han har med lignende effekter skabt små kunstige verdener i disse collager.
Titlen Simulation & Decoration refererer således til kontrasten mellem værkernes udtryk og materiale, og til den måde nogle objekter førsøger at være dekorative, men istedet ender som en parodi på det de simulerer.
Tommy Støckel (f.1972, København) bor og arbejder i Berlin. Han dimmiterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1998 og har siden udstillet i både ind- og udland. Blandt andet med soloudstillinger på Frankfurter Kunstverein i Tyskland og Rena Bransten Gallery i San Fransisco, USA.
Helene Nyborg
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home